Tuesday, February 26, 2013

Ku Rela Menanti Pasti 5


Lima

SELEPAS membancuh secawan milo panas, Hana melangkahkan kakinya menuju ke kamar tidurnya. Jarum jam sudah menunjukkan angka sebelas malam. Mana minah ni pergi? Tak reti-reti nak balik ke? Sudah dua kali dia cuba menelefon Kay Tee. Tetapi, satu pun panggilan tidak dijawab. Hujung-hujung minggu macam ni pun dia nak balik lambat jugak ke? Tak reti nak rehat ke perempuan ni? Hatinya membebel sendirian kerana terlalu banyak persoalan yang muncul di kepalanya.
Kerana terlalu bosan, Hana mencapai laptopnya yang diletakkan di dalam laci. Apa khabar agaknya peterpan? Sudah dua hari dia tidak mengirimkan emailnya. Sibuk ke dia? Kamarul pun sama! Langsung tak call. Takkanlah hujung minggu macam ni pun sampai tak ada masa nak call langsung, walaupun sekejap? Pesanan ringkas sms yang dihantarnya sebentar tadi pun tidak berbalas.
Tak mengapalah, Kamarul. Hana faham... Kamarul sibuk! Sengaja Hana memujuk hatinya sendiri dengan mengatakan bahawa Kamarul sibuk. Tetapi, jauh di sudut hati, hanya Allah saja yang tahu betapa dia cukup merindui Kamarul. Kamarul sememangnya seorang lelaki yang terlalu mementingkan kerjanya. Hara-harap, lepas kahwin nanti, dia akan berubah dan lebih banyak meluangkan masa bersama keluarga. Kamarul... tak rindu pada Hana ke? Tiba-tiba, hati wanitanya tersentuh.
Buat seketika waktu, bibirnya mengukirkan senyuman apabila nama peterpan muncul pada skrin komputernya. Ada juga teman yang boleh diajak berbual di saat aku kebosanan dan memerlukan seorang teman seperti ini. Terima kasih, peterpan.

‘HR... Dua hari ku menanti dikau muncul pada skrin komputerku! Tapi nampaknya, hatimu sekeras batu! Betul ke keras macam batu...?’

Hana tergelak kecil seorang diri. Entah apa-apa aje si peterpan ni. Ada aje yang nak dibuat lawaknya! Malam-malam macam ni pun dia boleh jiwang karat?! Sakit perut aku nak gelakkan dia ni!

‘Hai peterpan... Malam2 macam ni pun awak nak jiwang karat ke? Sorry... coz HR betul2 sibuk… Agak2 peterpan pun sama kan?’

Tidak sampai beberapa minit menanti, emailnya sudah berbalas.

‘Erm... mungkin... Tapi, saya selalu aje rindukan HR... hehee...’

Hana mencebik sendiri. Banyak la kau punya rindu! Mulut manis macam madu! Penipu betul!!

‘Peterpan.... Apa yang awak akan lakukan bila awak rindukan seseorang...?’

‘Kenapa HR..? Awak sedang rindukan seseorang ke..? Agak2 nya siapakah orang yang bertuah itu..? Sudah tentu bukan saya kan? Kalau saya lah... Saya akan sebut nama dia sebanyak mana yang saya mahu! @ pun, bila saya rindukan HR, saya akan tengok gambar HR berkali2 & saya akan terus hantarkan email @ berborak dengan HR semahu-mahunya...’

Hana mengerutkan dahinya. Gambar? Bila masa pulak aku bagi gambar kat dia?

‘Gambar..?’

Sepatah perkataan dipertanyakan kepada peterpan.

‘Ha..ha..haa... Dah takut ya...? Gambar tweety & gambar kucing comel...’

Hana tergelak besar membaca ayat yang dihantar oleh peterpan. Budak ni... nakal betul!!

‘Awak ni... ada-ada aje!’

‘Tapi gambar tu memang betul2 comel... Tapi kan HR, orang kata... kalau kita kat sini rindukan seseorang, orang kat sana pun sebenarnya turut rindukan kita... X percaya..? Tunggulah! Kejap lagi orang yang rindukan awak tu akan call awak..’

Hana sekadar senyum. Tersentuh hati kecilnya. Peterpan memang seorang penasihat yang baik. Dia juga pandai mengambil hati orang dan juga pandai menenangkan orang yang dalam keresahan. Semoga suatu hari nanti, kami akan dapat bersua dan berbual bersama-sama face to face.

‘Peterpan… awak memang seorang sahabat yang baik. Awak tahu…? Tadi saya betul2 rasa resah! Sangat2 resah. Tapi bila dapat berbual dengan awak, saya dah ok. Cuma saya harap sangat, orang yang saya rindukan itu betul2 akan call saya nanti…’

‘HR, ‘dia’ betul2 seorang yang bertuah kerana dapat memiliki awak. Sebagai seorang sahabat, saya akan sentiasa mendoakan kebahagiaan sahabat saya ini. Tapi, naik pelamin nanti, jangan lupa jemput saya tau… Okeylah! Sekarang, saya ada kerja… Ada masa nanti, kita sembang lagi ya..? Selamat malam… Jumpa lagi… Miss u…’

Hana tersenyum seorang diri. Kemudian jemarinya bergerak semula menaip di keyboard.

‘Terima kasih… Selamat malam… Have a nice sleep…=)’

Hana mengeluh sekejap. Kenapa hari ni, cepat benar dia keluar malam ni? Tak macam selalu, bertanya itu dan ini sampai aku sendiri tak terlarat mahu menjawabnya. Ah, apa-apa pun dia memang seorang sahabat yang baik.
Beberapa minit selepas itu, Hana terdengar seperti jeritan telefon bimbitnya yang sedang menyanyi enak. Kat mana ya? Barulah dia teringat, telefon bimbitnya diletakkan berhampiran televisyen di ruang tamu. Terus sahaja kakinya berlari-lari anak dari bilik atas menuju ke anak tangga untuk ke ruang tamu. Tetapi, belum sempat dijawabnya panggilan itu telah mati. Ada tiga panggilan tidak dijawab.
Untuk sekejapan waktu, bibirnya mengukirkan senyuman setelah membaca nama yang tertera pada telefon bimbitnya itu. Betul kata-kata peterpan. Orang yang kita sedang rindu sebenarnya juga sedang merindukan kita. Baru sahaja tangannya mahu mendail semula nombor telefon Kamarul, telefon bimbitnya berbunyi nyaring sekali lagi.
“Hello, assalamualaikum.” Lebar senyuman di bibirnya sebaik sahaja mendengar suara Kamarul.
“Waalaikummussalam. Hana, kenapa lambat angkat phone? Pergi mana?”
“Hana baru sudah solat Isyak. Telefon ada kat bawah. Tak sempat nak lari-lari.” Hana menarik nafas sekejap. Penat berlari turun dati tingkat atas.
“Lewatnya solat. Tengah buat apa?”
Ada nada kemusykilan pada suara Kamarul. Erm… sememangnya Kamarul seorang yang kuat cemburu! Hana tersenyum seketika. Kata orang, cemburu tandanya sayang! Sayang lah tu…!
“Tak ada buat apa-apa pun. Saja duk baring-baring. Tunggu Kay Tee balik.” Sengaja Hana tidak menceritakan mengenai peterpan kepada Kamarul. Fuh, nak mampus kalau Kamarul tahu?! Biarlah hal itu menjadi rahsia antara kami. Lagipun, Hana sudah berjanji pada dirinya sendiri, selepas dia bertunang dengan Kamarul, tamatlah perhubungan antara HR dan peterpan.
Bukan mahu memutuskan hubungan siraturahim antara manusia, tetapi untuk menjaga hati mana-mana pihak yang terlibat. Hana sudah berjanji untuk terus menjadi Hana yang setia… Setia pada cintanya terhadap tunang dan bakal suaminya. Iya..! Hanya Kamarul satu-satunya insan yang amat dicintainya.
Maafkan aku peterpan… Aku tahu, kau memang seorang sahabat yang baik. Jasa dan kebaikkan mu akan sentiasa aku kenangi dalam memori aku selamanya. Harapan dan doaku, semoga kau juga berbahagia bersama insan yang kau sayangi.
            “Hana… Saya tanya awak ni…”
Hana tersentak seketika apabila mendengar suara garau itu. Ya Allah… Aku mengelamun apa pulak ni..?! “Apa? Apa awak tanya tadi? Saya tak berapa dengarlah! Line tak clear rasanya!”
“Saya tanya awak, selalu ke Kay Tee balik lambat?”
Hana tersengih-sengih sendiri. Kesian Kamarul! Entah apa-apa aje aku ni! “Oh… tak jugak! Tapi, dia memang seorang yang suka kerja kuat. Awak sendiri kan tahu, dia seorang pekerja yang rajin.” Seketika, telinga Hana menangkap bunyi deruan kereta dan cahaya lampu kerata yang menyusur di hadapan rumahnya. Sekejap itu, terdengar pula bunyi pintu pagar dibuka. Jam di dinding ditoleh sekilas pandangan. Sudah jam 12.20 pagi.
“Kamarul… Agaknya Kay Tee dah balik ni. Sekejap ya, Kamarul. Saya nak bukak pintu sekejap.”
“Erm… tak mengapalah, Hana. Kamarul pun dah mengantuh dah ni. Esok ada meeting. Okeylah, jaga diri elok-elok. Yang penting, jangan lupa rindukan Kamarul, ya? Miss you so much! Good nite.”
Hana sedikit terpinga-pinga. Cepatnya Kamarul ingin mengundur diri. Rasa-rasanya, belum terubat lagi rindu yang terpendam di hati ini. Tapi… Tak mengapalah! Hana faham. “Hmm… Okeylah Kamarul. Kalau tak busy, call Hana ya? Hana pun rindukan Kamarul. Have a nice sleep. Take care. Assalamualaikum.”
“Waalaikummussalam.”
Buat seketika, Hana hanya mampu berdiri kaku memandang telefon bimbitnya. Hati kecilnya berusaha memujuk diri sendiri yang terasa tersinggung sebentar tadi. Tak apalah, Hana..! Kamarul memang sibuk! Jangan risau sangat. Tak lama lagi, kami akan tetap bersama membina hidup bahagia! Hana tersenyum sendiri.
Sekejap itu, barulah dia teringatkan Kay Tee yang sedang berada di luar rumah. Terus kakinya dilangkahkan laju membuka pintu rumah. Terjengul seraut wajah kepenatan Kay Tee. Erm… betul-betul nampak penat! “Penat..? Lambatnya balik… Nak air?”
Kay Tee menoleh sekilas. Sedaya upaya, senyuman cuba diukirkan kepada Hana. “Tak tidur lagi?” Terus sahaja punggungnya dilabuhkan di sofa berhampiran untuk melepaskan penat untuk berapa ketika. Dia betul-betul penat hari ini!
            Hana turut melabuhkan punggungnya di sebelah Kay Tee yang sudah memejamkan matanya sekejap. “Tadi, tak mengantuk. Itu yang tidur lambat. Kau nak air?”
            Kay Tee membuka matanya sekejap dan kemudian menggelengkan kepalanya. “Aku dah minum air tin tadi.”
            “Kau nampak penat semacam aje..?” Hana sekadar bertanyakan sahabatnya yang nampak penatnya yang teramat sangat itu.
            Kay Tee membuka matanya sekali lagi, memandang Hana. “Hana... Aku laparlah! Ada apa-apa yang boleh dimakan tak?”
            Hana membulatkan matanya sekejap. “Kau belum makan lagi? Aku tak masak apa-apa pun! Tapi... meggi ada. Kau pergi mandi dulu. Nanti aku masakkan meggi.”
Kay Tee tergelak kecil sekejap. Perempuan ni... Tak habis-habis dengan meggi! “Meggi pun meggilah! Perisa ayam, tau! Special!”
            “Aku tahu...!” Hana sudah masak benar dengan meggi kegemaran teman serumahnya itu, perisa ayam. Setiap kali buat meggi, dah pasti nak meggi perisa ayam. Berbeza dengan dirinya yang hanya menggemari meggi berperisa tom yam. Tidak pernah jemu! Sebab itulah stok meggi di rumah mereka lebih banyak yang berperisa ayam dan tom yam. Biasalah... Orang bujang! Kalau malas nak masak makanan yang berat-berat, meggi pun bolehlah!
            Hana terus melenyap ke dapur, sementara Kay Tee pula terus melangkah ke biliknya untuk membersihkan dan menyegarkan badannya yang kepenatan!  

No comments:

Post a Comment