Tuesday, April 2, 2013

Ku Rela Menanti Pasti 14



Empat Belas

SUDAH  tiga hari Fazrul seolah-olah orang yang kehilangan arah dan hala tujuan. Pusing ke kiri tidak kena, pusing ke kanan pun tidak kena. Semua kerja yang dilakukannya tidak menjadi. Semuanya kerana seorang wanita bernama Marlisa. Wanita yang paling dipujanya dan paling dicintainya.
Sudah tiga tahun berlalu hubungan cinta antara mereka. Jarang sekali berlakunya pertengkaran ataupun salah faham. Cuma sesekali adanya adegan raju merajuk. Tetapi kata orang, merajuk-merajuk sayang. Ya, Marlisa sememangnya seorang wanita yang sensitif. Namun sikap manja yang terdapat pada dirinya membuatkan sayang Fazrul terhadap Marlisa tidak pernah pudar sehingga kini.
Walaupun pada masa ini dia telah beristerikan seorang perempuan yang bernama Hana, tetapinya cintanya pada Marlisa tidak pernah sekalipun goyah. Tetapi.. Marlisa belum mengetahui hubungannya dengan Hana. Kalaulah Malisa tahu.... Tetapi, sampai bila Fazrul harus menyembunyikan rahsia perkahwinannya daripada pengetahuan Marlisa? Bukankah itu, tidak jujur namanya?
Entah kenapa sejak akhir-akhir ini bayangan Marlisa sangat sukar untuk di jejak. Sudah banyak kali Fazrul berusaha menelefon dan mencari Marlisa tetapi usahanya langsung tidak membuahkan sebarang hasil. Ke mana dia? Bukankah selama ini Marlisa tidak pernah tidak memberitahunya  ke mana dia pergi. Aduh...! sakit kepala ini memikirkannya! Kay Tee...! mungkinkah Kay Tee tahu ke mana menghilangnya Marlisa.
Sejak dulu lagi, Kay Tee selalu menjadi orang tengah di antara dia dan Marlisa sekiranya berlaku pertengkaran di antara mereka. Namun, sejak akhir-akhir ini, Kay Tee tidak seperti dulu lagi! Bukannya dia tidak perasan semua itu, tetapi dia membutakan matanya! Dia tahu, sejak berkahwin dengan Hana, memang payah untuknya bercerita sesuatu tentang Marlisa. Aku tahu, dia dah macam peribahasa,’ditelan mati emak, diluah mati bapak! Roomatenya Hana, sahabatnya tempat kerjanya Marlisa! Mungkin dia tersepit di antara aku, Marlisa dan Hana!
Sejak kecil, dialah sahabat suka duka aku! Dialah perawat duka yang terpendam! Fazrul mengenali Marlisa juga melalui Kat Tee. Sejak aku jatuh cinta dengan Marlisa dan dia sendiri sudah mempunyai teman lelaki, kami tetap berhubung bila masing-masing memerlukan bantuan! Tapi, itu dulu! Sekarang semuanya berubah dalam sekelip mata! Seribu alasan yang di berikan bila di ajak berjumpa!
Tetapi, tidak bolehkah dia memberikan sedikit ruang untuk aku membantu aku, sahabatnya! Dia dah banyak berubah! Jarang benar dapat bertemu dengannya! Kalaupun Fazrul menelefon dia, bermacam-macam alasan yang timbul! Tidak macam dulu lagi! Dulu, semua alasannya di ketepikan untuk membantu aku! Aku tahu, seorang sahabat sepertinya sangat mementingkan persahabatan! Semuanya berubah kerana seorang perempuan bernama HANA!
Masih segar dalam ingatannya beberapa hari sebelum dia berkahwin dengan Hana, dan sewaktu hari dia diijabkabulkan dan sah menjadi suami kepada Hana. Kay Tee ada bersama. Hana banyak menangis bersama Kay Tee. Tentu sahaja Hana sudah banyak berceritakan tentang apa yang berlaku kepada Kay Tee. Atau mungkin di sebabkan itu, Kay Tee pulak seperti menyalahkan aku! Padahal dalam kisah cerita ini, yang bersalah adalah Hana!!
Argh...!! kali ni, aku dah tak nak kira apa-apa! Yang pasti, aku perlu mencari Kay Tee, dan perlu berjumpa dengannya untuk mencari di mana Marlisa! Aku tidak akan dapat hidup, kalau kehilangan seraut wajah Marlisa!! Aku menyayangi dia sepenuh hatiku! Aku cintakan dia!!


KAY TEE… Tolonglah! Aku perlu jumpa kau! Aku dah betul-betul jadi gila macam orang gila kehilangan anak! Kay Tee... Tolong aku!” Bersungguh-sungguh Fazrul menyatakan hasratnya untuk bertemu dengan sahabatnya itu.
“Fazrul, maaflah! Aku sibuk sangat ni! Aku betul-betul sibuk!” Kay Tee mencari alasan lagi!
Sejak dia melihat dengan matanya sendiri, Fazrul dan Marlisa berpeluk-pelukan di hadapan umum, dia menjadi renggang dengan Fazrul. Jauh di sudut hatinya tidak mahu memusnahkan persahabatan yang telah lama tercipta itu! Namun, sebagai seorang perempuan, dia tahu apa erti terluka dan di lukai!
Sememangnya Hana adalah teman rapatnya yang juga seorang sahabat yang sering mengambil berat akan dirinya walau di mana sahaja dirinya berada. Seorang sahabat yang banyak membantu dan memberikan pertolongan di saat dia sangat-sangat memerlukan pertolongan! Seorang sahabat yang banyak memberi nasihat kepadanya dan mengajarnya apa yang baik dan apa yang buruk. Hana, seorang sahabat yang sangat banyak berjasa dengannya sejak awal pertemuannya dengan gadis itu.
Marlisa juga merupakan seorang sahabatnya di tempat sekerja. Rakan sekerja! Walaupun tidak seberapa rapat, tetapi dia adalah rakan sekerja! Apatah lagi selepas Marlisa couple dengan Fazrul. Dialah yang membantu menjadi orang tengah dalam kisah cinta mereka. Sejak itu juga dia mulai rapat dengan Marlisa. Walaupun Marlisa adalah seorang sahabat yang banyak menyakitkan hatinya, tetapi Marlisa seorang sahabat yang baik. Kerana itu juga, dia masih sanggup membantu mereka berdua!
Tetapi semua itu telah berubah! Dan sekarang, akulah mangsa keadaan! Aku berada di tengah-tengan antara mereka! Kalau aku mampu terbang, sudah lama aku terbang ke langit biru dan mencari ketenangan di sana! Kalau di beri pilihan antara menjdi sebatang pokok dengan menjadi seorang manusia, tentu sahaja aku memilih untuk menjadi sebatang pokok yang hidupnya tidak perlu memikirkan masalah orang lain! Tapi, semua itu adalah mustahil!
“Kay Tee, tolonglah! Aku perlukan pertolongan kau sekarang! Kau masih sahabat aku kan?”
Kay Tee mengeluh kecil. Dalam hatinya, hanya Tuhan yang maha mengetahui apa yang sedang berkecamuk! Fazrul... Kau buat aku serba salah! Aku bukannya bencikan kau... Tapi, kenapa jadi macam ni... Kenapa semua ini harus terjadi seperti ini...! Kalau betul sayangkan Marlisa, kenapa setuju berkahwin dengan Hana...? Dua-dua itu itu adalah perempuan... Dan perempuan-perempuan itu adalah di antara mereka yang aku sayang...
Pernah Kay Tee membayangkan dirinya berada di tempat Hana. Sememangnya hati wanitanya akan terluka dengan sikap suami yang sebegini rupa! Isteri mana yang tidak akan terluka kalau melihat suaminya berpeluk-pelukan dengan perempuan lain di hadapan umum! Tapi, Hana... begitu tabah hati perempuannya bila berhadapan dengan dugaan seperti itu!
Marlisa... Aku yakin, Marlisa masih belum mengetahui perihal perkahwinan Fazrul dengan Hana! Dah berkali-kali Fazrul berpesan supaya tidak membocorkan rahsia perkahwinannya kepada Marlisa! Sekalipun dia di tempat Marlisa, dia sendiri tidak rela di tipu oleh seorang lelaki yang amat disayanginya! Apatah lagi untuk merebut suami orang!
Dan Fazrul... Kenapa sukar benar untuk membuat pilihan yang terbaik...? Kalau cintakan Marlisa, lepaskanlah Hana! Biarkanlah Hana mencari kebahagiaannya yang seharusnya di cari sejak dulu...! Masa yang berlalu tidak akan menunggu kita, masa hanya membuatkan kita semakin tua! Jangan sampai masa menuakan kita, baru kita ingin tersedar daripada mimpi yang panjang!
“Kay Tee... Tolonglah! Aku tahu, semua tu hanya alasan saja untuk tidak mahu bertemu aku kan? Kau sengaja melarikan diri daripada aku kan...? Kenapa macam tu...? Kalau ada aku tersalah kata, dan buatkan hati kau terasa, kau cakaplah... Kalau kau tak cakap, diam macam ni, macam mana aku nak tahu apa dalam hati kau...” Fazrul menghabiskan kata-katanya! Tidak tahu apa agi yang perlu di perkatakannya!
Kay Tee masih membisu di hujung talian!
“Kay Tee, cakaplah apa saja yang dah aku buatkan kau tidak berpuas hati. Aku akan menerimanya. Aku sayangkan persahabatan kita! Untuk apa sahabat, kalau tidak dapat mendengar luahan hati sahabatnya!”
Kay Tee diam lagi! Aku juga sayangkan persahabatan kita!
“Kay Tee, kau dengar tak..? Kay Tee...? Hello...?”
“Ya, aku dengar ni! Kalau macam tu kata kau, kita jumpa!” Akhirnya Kay Tee memutuskan kata!


KAKI dilangkahkan masuk ke dalam restoran seperti yang dijanjikan. Matanya melilau mencari kelibat Kay Tee diruang legar restoran yang agak luas. Setelah raut wajah itu berjaya ditemuinya, Fazrul mengukirkan senyuman dan kakinya dilangkahkan mengahala ke arah Kay Tee yang mungkin sudah lama menunggunya.
Kay Tee melambai-lambai ke arah Fazrul supaya Fazrul tidak tercari-cari kelibatnya. Mana tahu..sesat kot! Panas punggung aku tunggu, baru dia nak sampai! Matanya mengekor langkah Fazrul yang mula melangkah ke arah meja yang didudukinya itu. Dia boleh senyum pulak..? Aku tak boleh lama-lama ni!
“Dah lama tunggu?” Punggungnya dilabuhkan di atas kerusi yang berhadapan dengan kerusi Kay Tee duduki.
“Fazrul... kau selalu lambat! Perangai buruk kau ni, bila kau nak ubah! Selalu aje buat orang tertunggu-tunggu!” Sempat Kay Tee memerli lelaki dihadapannya itu! Sejak dulu lagi, apabila diajak keluar, Fazrul selalu aje lambat, sedangkan dia selalu menepati masa. Sampai pada masa seperti yang dijanjikan! Inilah satu-satunya tabiat yang sangat sukar dikikis oleh Fazrul!
Sorrylah Kay Tee... Aku lambat sebab...”
“Jalan jem...” Belum sempat Fazrul menyudahkan ayatnya, Kay Tee terlebih dahulu meneruskan ayat itu! Memang itu alasan yang akan Fazrul berikan.
“Eh, mana kau tahu?” Fazrul membuat muka tidak bersalah.
“Dah lah Fazrul... Dari dulu, memang itu alasan kau kan?”
Fazrul hanya tersengih mendengar perlian Kay Tee.
“Kau nak cakap apa? Aku tak boleh lama-lama ni! Kawan aku tengah tunggu dalam kereta! Ringkaskan seringkas yang mungkin!”
“Kenapa tak ajak dia datang sini sekali? Kesian dia menunggu sorang-sorang dalam kereta!”
“Tak apalah! Aku dah cakap dengan dia, aku jumpa kau sekejap aje! Apa halnya..?” Air oren dihadapannya disedut perlahan.
“Kau tak nak makan dulu?”
“Maaflah, Fazrul... kan aku dah cakap, kawan aku tunggu dalam kereta. Lain kali, panjang umur murah rezeki, kita makan sama-sama! Cepatlah cakap...!”
“Sebenarnya aku nak cakap pasal Marlisa! Kau ada jumpa dia...?”
Patah perkataan yang dituturkan Fazrul menyentapkan hati Kay Tee. Sebentar tadi, dia bersetuju untuk keluar berjumpa dengan Fazrul semata-mata Fazrul memberi alasan mengenai Hana! Tapi, dia tersilap! Fazrul, memang pandai kalau dalam perkara macam ni! Matanya yang membulat sebentar tadi dikecilkan semula. ”Fazrul... kau masih bersama Marlisa...?”
Fazrul menundukkan wajahnya. Pertanyaan itu sekadar dijawab dengan anggukan.
Kay Tee menarik nafas panjang! Kepalanya digelengkan beberapa kali..! Kesal dengan sikap sahabatnya itu! “Habis tu...? Kau dah berterus terang dengan dia..?” Macam penyiasat yang diiktiraflah pulak! Apa-apa ajelah! Jangan sampai budak ni naik lemak sudahlah! Kay Tee membebel sendiri di dalam hatinya!
Fazrul diam lagi, dan sekejap itu dia menggelengkan kepalanya.
Kay Tee memicit-micit kepalanya beberapa kali. “Fazrul... kenapa jadi macam ni..” Pening sungguh kepalanya melayan kerenah Fazrul yang bermacam-macam ini.
Fazrul diam lagi!
“Hana...?”
“Hana tak perlu tahu!” Cepat sahaja Fazrul memintas dengan ayat yang ringkas dan mengangkat kepalanya memandang ke arah perempuan di hadapannya itu.
Kay Tee mengeluh lagi...! Terasa sesak nafasnya dengan kata-kata Fazrul! Kenapa Fazrul jadi macam ni...? Kenapa Fazrul menjadi seorang yang kejam seperti ini...? Fazrul yang sedang duduk di hadapannya ini bukanlah Fazrul yang pernah dikenalinya suatu ketika dahulu! “Fazrul... apa dah jadi ni..? Kenapa kau buat Hana macam tu... Kalau kau tak sukakan Hana, kau lepaskanlah dia... biarkan dia dalam kebebasan seperti kau... ”
“Tidak..!! Aku tak akan lepaskan dia! Aku tidak akan sesekali bebaskan dia! Kalau sekalipun aku bebaskan dia, aku nak sayapnya patah! Supaya dia tidak akan dapat terbang seperti dulu! Macam aku yang sedang kepatahan sayap ketika ini! Aku nak dia rasa apa yang aku rasa! Dia dah banyak buat silap pada aku! Tidak semudah itu aku akan melepaskan dia! Selama ini, bukankah semua orang menuduh aku merosakkan dia...? Sekarang aku nak dia rasa apa itu keperitan hidup! Aku nak dia rasa apa itu siksa! Aku tak akan sekalipun biarkan dia bersama kekasihnya, Kamarul!”
Begitu kejam setiap patah kata yang dituturkan oleh Fazrul! Adakah dia betul-betul sebegitu kejam...? Atau, kerana disebabkan oleh apa yang menimpanya kebelakangan ini..? Aku tahu dia banyak kecewa! Tetapi perlukah dia sekejam itu..? “Kenapa perlu melibatkan Kamarul..? Fazrul... tolong jangan buat Hana macam tu...!”
“Sudahlah Kay Tee... Aku nak tanya kau pasal Marlisa... Dah tiga hari aku cuba call dia, tapi satu pun tak dapat! Batang hidung dia pun, langsung aku tak nampak! Kau tahu dia ke mana..? ”
Kay Tee terdiam seketika! Badannya disandarkan ke kerusi. Kepalanya terasa sangat berserabut! Dia bingung sendiri! Di kirinya Hana, dan di kanannya Fazrul... Dan di tengah pula, dia dan Marlisa...! Ditelan mati emak, diluah mati bapak! Manakah jalan yang sepatutnya dipilihnya...? Tetapi, di saat ini, rasa kasihan di pihak Hana sangat mengunung! Lagipun, selama mana dia berkawan dengan Hana, dia dapat melihat ketabahan hati seorang perempuan dalam mengharungi dugaan hidup! Terlalu tabah! Tidak seperti dirinya!
Apabila Fazrul memandang tepat anak matanya dengan satu pandangan seperti mengharapkan sesuatu, Kay Tee menggelengkan kepalanya. “Entahlah, Fazrul... Aku sendiri pun tak tahu di mana Marlisa. Dah beberapa hari aku tak jumpa dia kat office. Semalam Faizah ada cakap, dia mintak cuti lama. Ada jugak aku tanya, cuti sakit ke? Tapi, Faizah cakap dia pun tak tahu... Apa yang terjadi sebenarnya, Fazrul..?” Kay Tee masih prihatin terhadap Fazrul.
Walaupun Fazrul telah banyak menyakitkan hati Hana, tetapi Fazrul tetap seorang sahabatnya. Selama ini, dialah  tempat mengadu Fazrul... Tak mungkin, di saat Fazrul perlukan seseorang untuk bercerita pada ketika ini, dia pla bertindak menyakitkan hati sahabatnya itu. Tak  mungkin juga untuk membiarkan Fazrul berseorangan berhadapan dengan masalah yang dihadapinya pada saat dan waktu ini.
Kali ini Fazrul pula yang menarik nafas panjang! “Entahlah, Kay Tee... Aku sendiri jadi bingung memikirkan semua ini! Minggu lepas, ada jugak aku berjumpa dengan dia. Tapi, semuanya masih okey. Masa last aku jumpa dia pun, dia nampak okey! Aku tak faham kenapa tiba-tiba dia menghilang macam ni! Nak kata aku buat salah, rasanya tidak! Dia ada cerita apa-apa pada kau..?” Dahi Fazrul berkerut panjang memikirkan kemungkinan-kemungkinan kesilapan yang telah dilakukannya sehingga Marlisa menghilang seperti ini! Mungkin ada kesilapan pada pihaknya yang tidak nampak di mata sehingga Marlisa merajuk seperti ini! Fazrul memandang Kay Tee sekali lagi.
“Tak ada pulak dia cerita apa-apa. Aku tak tahu apa-apa pasal dia kebelakangan ni. Lagipun aku dengan dia kan dah tak satu jabatan. Ayah dia tak sihat agaknya.”
“Betul ke...?” Fazrul bertanya dengan nada bersungguh ingin tahu!
“Aku main agak aje...!” Kay Tee mencebik!
Fazrul mengerutkan dahinya. “Tapi biasanya, kalau dia nak balik, atau apa-apa berlaku kat rumah dia, bukankah aku orang pertama yang dia jumpa..? Tak ada apa-apa pun dia beritahu aku..! Isyhh… Aku betul-betul risau ni… ” Jelas wajah Fazrul menunjukkan kerisauannya.
Kay Tee merenung seraut wajah di hadapannya itu untuk seketika waktu! Masing-masing mendiamkan diri dan seolah-olah sedang berfikir tentang satu masalah besar yang dihadapi oleh negara ini. Bagus tu!
Kay Tee berfikir sekejap. Dah lama dia ingin bertanyakan sesuatu pada Fazrul, tetapi bimbang Fazrul naik angin pulak! Tapi, kali ini, nak tanya jugak! Lantak kau lah, nak naik angin ke ribut ke, aku dah tak kisah! Yang penting aku nak kepastian tentang satu perkara! “Fazrul... Err... Kau hanya risaukan Marlisa aje..? Pernah tak sekali pun dalam hidup kau terfikir atau risaukan walaupun satu perkara sahaja tentang Hana...?” Teragak-agak juga Kay Tee mahu bertanya. Tetapi, dia nak tahu banyak perkara tentang Fazrul dan Hana! Tak salah kalau sekali sekala nak uji keikhlasan Fazrul! Hehehee...
“Kenapa kau tanya macam tu?” Fazrul menyoal dengan nada yang sinis dan disertai senyuman sinisnya!
“Saja... Nak tahu..!” Kay Tee bersahaja apabila Fazrul dengan riak kesombongannya!
Fazrul mengeluh kuat. Matanya tajam merenung seraut wajah Kay Tee yang nampak tenang sambil menghirup air di hadapannya itu. “Kau nak tahu atau Hana nak tahu?” Sekali lagi soalan sinis diutarakannya!
Kali ini giliran Kay Tee pula yang memandang Fazrul tajam! Bukan main sinis lagi kau sekarang Fazrul! Kau dah banyak berubah! “Aku yang nak tahu! Hana tak ada kaitan tentang soalan aku!” Kay Tee menjawabnya dengan tegas dengan harapan Fazrul tahu, dia pun mahu bertegas sekarang! Dia teruji dengan kesinisan Fazrul! Fazrul...ingatlah, keangkuhan tidak akan membawa kebaikan! Malahan akan membawa kesengsaraan kepada mereka yang angkuh!
“Baiklah! Kalau kau nak tahu, aku akan bagi tahu sekarang! Untuk pengetahuan kau, aku tak sukakan Hana! Dalam hati aku tidak pernah sekalipun mahu terdetik bahawa aku risaukan atau mengambil berat, memikirkan, atau terfikir tentang seorang perempuan bernama Hana! Tak Pernah! Dan kalau kau nak tahu lagi... Aku langsung tak akan mencintai perempuan itu sampai mati! Aku paling benci dengan perempuan yang menyusahkan seperti dia!” Kuat dan tegas kata-kata itu dituturkan dalam nada yang bersungguh-sungguh! Lega hatinya dapat melepaskan kata-kata sebegitu di hadapan Kay Tee!
Serentak itu, seorang perempuan yang baru muncul berhampiran dengan meja yang di duduki Fazrul dan Kay Tee, tergamam! Langkahnya mati dengan kata-kata kesat daripada mulut seorang lelaki yang berhadapan dengan Kay Tee. Dia kenal suara itu. Dia terdiam tanpa sepatah kata!
Kay Tee yang baru terpandang ke arah seraut wajah yang berdiri berhampiran meja yang di dudukinya itu, ternganga sekejap! Fazrul yang melihat ketergamaman Kay Tee menoleh ke arah pandang pelik yang menampakkan Kay Tee seolah-olah terkejut. Kali ini, giliran Fazrul pula yang terkejut sebaik sahaja terpandang ke arah seraut wajah sayu Hana yang berdiri berhampiran dengan meja mereka! Jantungnya terasa tersentap! Masing-masing terdiam tanpa sepatah kata untuk seketika waktu.
Hana terasa ingin menangis! Setiap patah kata yang dituturkan oleh Fazrul beberapa minit yang lalu, terasa seolah-olah menyentap hati dan perasaan Hana! Segalanya mengalir masuk ke seluruh urat nadi Hana! Hatinya terasa sakit tiba-tiba! Begitu sekalikah pandangan Fazrul terhadapanya selama ini...? Betulkah aku seorang perempuan yang menyusahkan...? Adakah aku pernah menyusahkan dia selama ini...? Fazrul... sampai hati cakap aku macam tu...!
Kolam matanya digenangi air mata! Namun, cepat sahaja ditahannya dan disabarkan hatinya supaya tidak menangis di situ! Beberapa kali matanya dikerdipkan supaya air mata akan menghilang daripada kolam matanya. Hati... tabahlah!
“Kay Tee, sorry... Aku bukan nak ganggu kau. Tiba-tiba aku terasa haus! Aku ingat nak beli air sekejap. Kebetulan lalu kat sini...” Hana tersenyum dalam keterpaksaan. Dia perlu bersuara untuk tidak membiarkan keadaan seolah-olah sedang mengasihani dirinya! Biarlah dia terluka, bukan semua orang terluka kerana dia!
Fazrul yang masih dalam rasa terkejut, memandang ke arah seraut wajah Hana yang nampak tenang! Betulkah begitu tenang...? Dia dengar..? Nampak lain, tapi masih dalam keadaan yang tenang dan suara yang masih dengan nada keceriaan yang dibuat-buat!
Sedikit pun Hana tidak menoleh ke arah Fazrul! Sungguh! Hati wanitanya terasa hati dan tersangat tersentuh dengan kata-kata Fazrul! Kalau selama ini dia adalah seorang perempuan yang selalu menyusahkan Fazrul, kenapa Fazrul tidak melepaskannya...?
Kelihatan Kay Tee penuh dengan keadaan serba salah! Sekejap matanya beralih memandang ke arah Fazrul, dan sekejap matanya beralih memandang ke arah Hana. Dan sekejap itu beralih semula ke arah Fazrul yang masih merenung seraut wajah Hana. Kesian Hana! Hana langsung tidak tahu bahawa dia ke sini dan meminta Hana menunggunya agak lama itu, adalah kerana dia ingin berjumpa dengan Fazrul!
Petang tadi, selepas waktu kerja, Kay Tee terus mengambil Hana di tempat kerjanya seperti rutin hariannya. Kay Tee singgah ke restoran ini dan memberitahu Hana bahawa dia mahu berjumpa dengan seorang kawannya. Tidak dinyatakan pula siapa kawannya itu. Katanya, sekejap sahaja. Tetapi, dia membiarkan Hana menunggu selama hampir empat puluh lima minit! Pada mulanya, Kay Tee mengajak Hana turun bersamanya, tetapi Hana menolak. Malas, katanya! Tapi sekarang.... “Hana... aku...”
“Eh, tak ape. Teruskanlah perbincangan kau. Aku tunggu kat kereta ya?” Hana mengukirkan senyuman dan kakinya terus melangkah ke pintu restoran, berpura-pura seperti tiada apa yang berlaku di situ. Padahal, hakikatnya hati kecilnya sudah menangis dan perjalanan menuju ke pintu keluar restoran itu dirasakan sangat jauh dan menyakitkan dengan membawa bersama seribu satu perasaan yang sukar untuk dimengertikan!
Fazrul terdiam! Matanya hanya mampu mengekor setiap langkah Hana menuju ke arah pintu keluar restoran. Entah kenapa, pada ketika ini, perasaan bersalah semakin menggunung dan bersarang di hatinya! Ya Allah... Kenapa ku boleh terlepas cakap sampai macam tu sekali..?
Selepas langkah Hana melepasi pintu restoran, Kay Tee memandang ke arah Fazrul dengan seribu penyesalan. Fazrul hanya tunduk, diam seribu bahasa. Ada riak kekesalan di situ. Untuk apa...? Terlajak perahu boleh diundur, Fazrul... Tapi terlajak kata, badan binasa!
“Fazrul... Aku rasa sekarang kau dah berpuas hati kan...? Agaknya, kat rumah, entah apa lagi yang kau cakapkan di hadapan dan di belakang Hana kan...? Kalau macam tu boleh buat kau suka... tak mengapalah! Kau teruskanlah dengan dendam dan keegoan kau yang tak pernah habis tu! Aku doakan agar kau cepat-cepat dapat kahwin dengan Marlisa!”
Sinis ungkapan itu kedengaran di telinga Fazrul! Tetapi, dia hanya mampu mendiamkan diri bersama rasa bersalah yang melangit di dalam hatinya itu.
“Fazrul... Aku dah nak balik ni. Tak sampai hati pulak nak biarkan Hana tunggu lama sorang-sorang. Jumpa lagi! Assalamualaikum.” Kay Tee terus bangun dan mengatur langkah meninggalkan Fazrul yang masih termenung dan termanggu di kerusi yang didudukinya itu.
Kata-kata perli dari mulut Kay Tee hanya menyapa telinganya untuk seketika waktu sahaja. Kini, fikirannya hanya memikirkan Hana! Jauh menyimpang kata-kata yang dilontarkannya di hadapan Kay Tee sebentar tadi, dengan apa yang sebenarnya dirasakan di dalam hatinya ini!
Tidak pernah memikirkan Hana...? Betulkah aku tak pernah sekalipun berfikir tentang dia...? Ah, sesungguhnya Fazrul telah menipu dirinya sendiri! Padahal, bukankah sudah kerap kali hatinya berfikir tentang seorang perempuan bernama Hana itu...? Bukankah berkali-kali hatinya menyebut-nyebut nama itu di ruang hatinya...? Bukankah dia pernah berkata di dalam hatinya untuk cuba mengenali siapa Hana...? Argh!! Betul kata orang, terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata badan binasa! Aku telah membinasakan diri sendiri dengan kata-kata sendiri!

No comments:

Post a Comment